Skip to main content
Nee, je wordt niet ziek van deze virale epidemie, maar het gaat wel van mond-tot-mond…? heu, bananas?

Viral marketing wat is dat eigenlijk?

Het betekent simpelweg dat er over je gekletst wordt. Veel. Via social media zoals YouTube, facebook, instagram, TikTok of twitter. Omdat je een te gek bericht of filmpje hebt gedeeld of anderen over jouw bedrijf heeft gepost. Vaak ontstaat een viral spontaan, maar de handigheid is om zelf iets te maken waarvan je voordelen van deze vorm van marketing meepakt. Hoe doe je dat?

Viral marketing is een marketingtechniek die eind jaren 90 de kop opstak en de laatste jaren pas echt aan populariteit heeft gewonnen. Kracht van deze vorm van marketing is juist dat het vanuit spontaniteit via het ouderwetse mond-tot-mondreclame wordt gedeeld, in grote aantallen. Je hebt dus geen grote budgetten nodig, je wordt geholpen door volgers van volger en volgers. En creëert in een klap veel bereik en naamsbekendheid.

Bekende voorbeelden in marketing die snel VIRAL gingen? Je herkent er zelf vast heel veel.

  • Biertje? Nou? wie was dit? En hoeveel mensen deden deze skileraar allemaal na
  • De Jerusalema dans gaat de hele wereld over. Basis was 1 filmpje en een nummer van een DJ.
  • De ICE-bucket gaf aandacht aan de ziekte ALS
  • #doeslief. Campagne van SIRE die iedereen oproept wat liever voor elkaar te zijn
  • #metoo heeft zonder marketing oorsprong toch wereldwijd seksueel misbruik bespreekbaar en transparant gemaakt
  • Planking is ook zo’n online rage zonder marketing doel. Maar wel leuk.
  • Of in scene gezette campagnes zoals The Epic Split van Volvo Trucks, Angry Birds Live van T-mobile of  het Belgische TV kanaal TNT, zie onderaan deze blog die video’s. Zelf namaken is bij deze wel wat lastiger, maar 102, 20 en 64 miljoen kijkers is toch een leuke score niet?

ZO maak je een viral campagne

  • Stap 1 Origineel zijn. Zet gekke denkers bij elkaar en brainstorm voor te gekke video’s, filmpje van idiote guerilla acties of activiteit in je bedrijf.
  • Stap 2 Hou het simpel. Je moet je idee binnen enkele seconden kunnen uitleggen. Niet te ingewikkeld svp.
  • Stap 3 Raak de emotionele snaar; de traan, de lach en vooral niet commercieel denken.
  • Stap 4 Is het relevant? Nu, op dit moment. Zit de maatschappij of de doelgroep hierop te wachten. Sta hier even bij stil.
  • Met name te gekke video’s werken het beste, of een filmpje van een te gekke guerilla actie of een activiteit binnen je bedrijf.
  • Stap 5 Niet verwachten dat wat jij achter een bureau hebt bedacht als zijnde ‘leuk’ ook direct viral gaat. Want niet jij maar je volgers bepalen of er iets viral gaat. (al zijn er brilliante reclamemakers die viral denken, ik noem geen namen ?

Op deze manier kun je met relatief lage kosten snel een grote doelgroep bereiken, zonder dat je hiervoor zelf al te veel moeite hoeft te doen. Jij zet de eerste stap, om vervolgens je doelgroep de rest te laten doen, helemaal gratis en voor niks. Zonder dat je doelgroep het weet, dragen zij op deze manier bij aan het succes van jouw virale campagne en dus groei van bekendheid van jouw organisatie.

De nadelen van viral marketing

Ieder voordeel heb z’n nadeel, ook hierbij. Viral campagnes zijn gevoelig en zeker niet perfect, het kent één groot nadeel, die redelijk gemakkelijk te tackelen is als je slim bent. Het succes van je viral hangt af van je ‘echtheid’. Vaak haken consumenten namelijk af als zij zien dat jouw viral niet zomaar een leuk filmpje is, maar ook een commerciële boodschap bevat. Je moet in dit geval dus echt niet te commercieel denken, het gaat om originaliteit. De rest komt vanzelf.

Hierbij wat leuke inspirerende voorbeelden van een viral campagne. Veel plezier!