Geen klanten meer in de showroom ontvangen, betekent dat dat je geen auto’s meer verkoopt? Lees hier het verhaal van creatieve dealers die hun klanten bleven bedienen. Zelfs tijdens lockdown of corona-regels.

Showroom dicht door corona, maar toch verkopen.

Zodra er vanuit overheid werd bepaald dat de showrooms dicht gingen voor winkelend publiek, werd er vanuit Toyota Nederland en de filialen een manier bedacht om klantvriendelijkheid én beleving rondom het kopen van een auto hoog te houden. En veilig. En met afstand. Hoe?

Oplossing 1: Wanneer de klant niet naar de auto komt, dan komt de auto naar de klant.

Stap 1: promotie online en via social kanalen Facebook, Instagram, LinkedIN en Youtube.

In een uitlegvideo of ‘tutorial’ wordt stap voor stap uitgelegd hoe Toyota de favoriete wagen bij een klant aan huis brengt. Natuurlijk compleet corona-proof. De video laat de handelingen zien van veilige afstand, het voorzien van beschermende materialen in de wagen en de extra reiniging.

Stap 2: Op de website kan de klant de occasion of nieuwe auto naar keuze bestellen voor koop of proefrit.

Stap 3: Persoonlijk contact. Na aanmelding wordt telefonisch, per e-mail, Whatsapp of chat contact opgenomen met de klant om eventuele extra wensen en een afleverdatum af te stemmen.

Stap 4: Bevestiging van de afspraak en nadat de klant de auto als test heeft gereden, neemt verkoop weer persoonlijk contact op om de ervaringen door te nemen. Met daarna vast en zeker een prachtige verkoop.

Alle stappen hebben tot doel om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken en het verkoopteam de tools te geven om hun werk onder de corona omstandigheden toch helder en efficiënt te kunnen laten doen.

Oplossing 2: Klanten bekijken de showroom vanuit hun eigen huis.

Klanten krijgen met een ‘showroom-video’ een kijkje in de showroom. Wij hebben ervoor gekozen om dit als video netjes te editen met logo erbij, de showroom met auto’s wisselt immers niet iedere dag zoals je wellicht bij andere branches wel hebt. De video is gedeeld op alle social media kanalen en is daardoor langere tijd te bekijken.

Een LIVE video direct via social media delen zou een snellere variant kunnen zijn, die zeker voor snel wisselende producten in showrooms of winkels prachtig gedeeld kunnen worden. Weinig moeite, en kijkers gegarandeerd. Zeker doen!

TIP: wanneer je een live video wilt gaan maken, kondig dan vooraf aan je volgers aan wanneer je LIVE gaat. Doe dit een dag vooraf, een uur vooraf want de aandachtscurve is vaak kort. Maar het loont de moeit om deze aankondigingen wel te doen, omdat je publiek dan groter zal zijn.

Oplossing 3: Koopgedrag van je klant veranderd door corona? Speel daarop in, wij startten een extra social media kanaal

Door oorzaken van buitenaf, waarop je als ondernemer zelf geen invloed kunt uitoefenen kan het koopgedrag van een grote klantengroep zomaar ineens veranderen. En merk je dat direct aan je verkoopcijfers.

In het geval van Toyota zagen we dat het dalend gebruik van Openbaar Vervoer vanwege de perceptie van onveiligheid en de lagere inzet van het OV met als gevolg slechtere verbindingen, bij met name jongeren de vraag naar occasions en huurauto’s groter werd.

Wij sprongen daar direct op in, door voor jongeren een Instagramkanaal in te richten met aanbod en thema Dit is MIJN OKÉsion waar we in video de jongeren vol trots hun nieuwe occasion lieten zien. Met activatie in verhalen over het Openbaar Vervoer, maar ook ‘Mijn Okesion moment’ waarin ze vertellen over wat zij met hun auto meemaken in sneeuw, weer en wind.

> We maken maatwerk beeld, video, teksten gericht op jongeren. Los van de bestaande YouTube, LinkedIN en FaceBook kanalen. Bekijk het kanaal hier: https://www.instagram.com/autoandreae/

corona niet met ov
automotive robot
duurzaamheid jongeren
Bekijk hier al onze video's voor ToyotaBekijk hier al onze video's voor Toyota

Oplossing 4: Meer klanten naar de garage trekken. Start direct activatie op APK en onderhoud.

Men werkt meer vanuit huis, de auto maakt minder kilometers en dus kan het zijn dat er een terugval is in onderhoud. Je wil als ondernemer toch zeker voorkomen dat je service-team met de armen over elkaar niets staat te doen?

> Activeer je marketing. Zet deze dienst NU in de spotlights. Nu kan je dat doen door te zeggen: ‘denk aan uw onderhoud’ maar dat vonden wij maar saai. Daarom zetten wij voor Toyota de onderhoud in met kleine activatie campagnes:

  • Raad het geluid. We namen geluiden uit de garage op, volgers kregen kans om te raden en maken kans op een gratis APK, winterpakket of kleine beurt. WIN-WIN want de actie wordt als ‘leuk’ ervaren en je dienst komt luchtig in beeld. Zonder ‘verkopend’ over te komen.
  • Ludieke video’s rondom feestdagen. Zoals de ‘pepernoot’ video die de monteur onder de motorkap vindt.
  • Aanvullend posts over wintercheck en APK.
Ook tijdens corona bouw jij aan je dromen

Pak NU jouw meters voorsprong. Maak jezelf zichtbaar.

Hoeveel meters wil jij straks voorsprong hebben op je concurrent? Want wanneer alles weer 'redelijk normaal' opent, dan zal het hard gaan. Val jij genoeg op. Nu en straks?

Stuur ons jouw ondernemersvraag, wij denken gelijk met je mee. En zetten je marketing klaar, zodat jij je marketing voorsprong pakt.