Klant

kurkvloer

Branche
  • Retail
  • Zakelijke klant
  • Consumentenmarkt
Realisatie
  • Merkidentiteit
  • Huisstijl
  • Print
  • Website (niet huidige)
  • Coprywriting
  • Signing
  • Winkelconcept

De grootste speciaalzaak in kurkvloeren gaat de uitdaging aan voor hoger bezoekersaantal en omzetgroei. Het basisproduct komt direct uit Portugal, maar het maken en leggen van een natuurproduct dat een kurkvloer is, is nog een oud ambacht. Het product is in vele vormen en uitvoeringen beschikbaar.

Nieuw winkelconcept voor groei winkelbezoek en 'hippen' van oubollig imago

Klantvraag

Hoe laten we winkelbezoek groeien

MarketingKantine weet hoe dat aan te pakken. Wat is er zo bijzonder aan het product, hoe kunnen we zorgen dat het product als keuze wordt meegenomen voor de consument én dat ze het zelf in de winkel komen bekijken.

Resultaat

Meer en langer winkelbezoek PLUS groei omzet

Soms moet het roer om. De vloerbranche is al decennia onveranderd qua presentatie. De consument van NU wil verrast, geïnformeerd en enthousiast worden over hun aankoop. Zeker in dit hogere segment woninginrichting. Dus bezem (+ stofdoek) ging door kurk.

Kurk is een natuurlijk eerlijk product. Klanten weten dat gewoon nog niet. Daar komt verandering in!

Kurkvloer buigt het imago van kurk om. Laat het mooie ambachtelijke en eigenschappen van de natuur zien.

De uitdaging

Laat zien dat je DE expert bent én de grootste showroom hebt.

Kurkvloer.nl is onderdeel van een franchise én een groothandel die de onderneming verstikken in het ondernemerschap. De showroom is groot, maar bevindt zich in Doetinchem waardoor blijkt dat klanten niet altijd genegen zijn zo’n stuk voor een vloer te rijden. Daarnaast weten klanten niet goed wat de voordelen zijn van dit natuurproduct, draagt het imago ‘oudbollig geitenwollensok’ en bevindt het zich door het ambachtelijke handwerk en niet-massale productieproces in het hogere prijssegment.

Opdracht 1:

Groei aantal winkelbezoeken.

Opdracht 2:

Het product kurk in afweging mee laten nemen naast alle vloerproducten zoals laminaat, hout, pvc.

Positie innemen in een niche markt en je product weer 'hip' maken

In een analyse is de markt, concurrentie en product-range in kaart gebracht. Waar liggen de kansen? Waar liggen omzet vergroters? Wie is onze doelgroep? Resultaat = direct zichtbare omzetgroei, stap voor stap imagogroei voor kurk en naamsbekendheid.

  • Strategische MarketingBabbel

    De onderneming is losgemaakt van samenwerkingsvorm. Een eigen formule is neergezet: kurkvloer.nl. Doel = uitbouwen van de formule naar meerdere vestigingen EN naar een shop-in-shop formule bij vloerenwinkels die zelf geen kennis van kurkvloer hebben.

  • MerkConcept

    De eigenaren hebben ‘een hart van kurk’ en gedragen zich al jaren als ambassadeurs van de natuurlijke voordelen van dit natuurproduct. We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe vorm in INFORMEREN, INSPIREREN, INNOVEREN. Informeren via online websites ‘kurkvloer.nl’ ‘kurkvloeronline.nl’ en ‘naturowonen (woonatelier voor natuurlijk wonen) en informatieavonden en materiaal tbv resellers. Inspireren door een nieuwe vorm van winkelen in de grootste showroom. Innoveren door steeds nieuwe productlijnen en materiaalcombinaties toe te passen. De kale enorme showroom is leeggehaald en opnieuw ingericht met ‘showkamers’. Woonkamers waarin de vloer- en wandkurk beter tot recht komt. Bezoekers lopen ‘shoppend’ door de ruimtes. De grootste kurk-pilot showroom van Nederland. De nieuwe slogan: Breng de natuur in huis. Denk ook ’s aan kurk!

  • Ontwerp  nieuw logo en huisstijl

    Communicatie is gestart met nieuwe huisstijl voor de nieuwe naam. Het logo symboliseert het ‘afbladderen’ van de kurkboom. Het altijd behouden van de soms eeuwenoude bomen is een unieke eigenschap. In combinatie met een moderne typografie. Frisse styling, moderne fotografie waarin natuur, de kurkboom en lifestyle centraal staat. We willen mensen zien die genieten van het leven en natuur.

  • Online optimaliseren

    De oude website eruit, nieuwe converterende website EN een webshop erin. De eerste website heeft als doel informeren en imago ombuigen. Het trekt de aandacht. Veel content in tekst, foto en film. De webshop voor online bestellen. De SEO hebben we goed gezet vanuit zoekwoordenonderzoek.

  • Social media plan

    Samen met de klant bepaalden we doelstellingen en we onderzochten merk, doelgroepen, resultaten. We legden dat vast in het basis social media strategie. Minimaal twee maal per jaar bekijken we de koers en bedenken we nieuwe creatieve acties.

  • Social Media content

    Content in vorm van posts, videocontent en animaties. Inclusief planning, copywrite en totale realisatie.

  • Activeringsacties

    Richting consument zijn activeringscampagnes uitgezet online en via media, kranten. Van koopzondagen, klantbinding acties en thema’s zoals oktober-woonmaand. Zakelijke kanalen zoals woonstylisten, woon- en vloerenwinkels zijn onze resellers. Bij hen is persoonlijk contact en kennis doorgeven belangrijk: product-informatieavonden, samplebox, e-mail met inkoopacties, aanzet voor shop-in-shop.